Canon PIXMA MG6853

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 7 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Canon PIXMA MG6853 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,7

Jozé 09-05-2018

goede printer met enkele onhebbelijkheden

Geschreven voor: Canon PIXMA MG6853

deze Canon printer bevalt best goed, zeker als ik die vergelijk met eerdere printers die ik gehad heb(Lexmark en HP), De originele cartridges zijn net zoals bij andere printers, wel behoorlijk prijzig,
het OCR voor Word is niet bijgeleverd, dus daar maar een ander programma voor gekocht (ABBYY finereader), dat is wel een gemis en zou bij iedere all-in one printer bijgeleverd moeten worden,
het offline maken van een kopie lukt wel, maar kostte mij we wat uitzoekwerk, je moet eerst op de printer kopiëren kiezen en dan color of black indrukken, dan begint het kopiëren pas,
aansluiten gaat overigens simpel als je de gebruiksaanwijzing goed opvolgt,
kwaliteit van de prints is goed.

Pluspunten

• aansluiten is simpel
  • kwaliteit van de prints is goed

Minpunten

• OCR voor Word ontbreekt
  • dure originele cartridges

T. Sluiter 10-10-2017

Uitstekende keuze

Geschreven voor: Canon PIXMA MG6853

Printen, kopiëren, scannen, allemaal heel simpel en snel. Daarnaast regelt het apparaat zelf een besparing van 15% op inkt bij printen en kopiëren.

Pluspunten

• snelheid
  • zelf geregelde inktbesparing

Joske11 01-10-2017

goede printer. dure cartridges

Geschreven voor: Canon PIXMA MG6853

goede printer . installatie vrij simpel, echter goed scanprogramma met zOCR , tekstherkenning voor Word, is niet bijgeleverd, heb ik maar ander programma voor aangeschaft. ABBY finereader, toch jammer dat zoiets er niet bij is,
De originele inktcartridges zijn erg duur en moeten vrij vaak vernieuwd worden omdat ze leeg zijn,
maar al met al ben ik wel tevreden, met name ook door de lage aanschafsprijs (gekocht bij lokale winkel )

SchmitzNL 17-07-2017

Zeer matige printer met zwaarwegende minpunten

Kenmerk printer: All-in-one inktjet printer
Kleur: Wit met zilverkleurig bovenvlak (deksel scanner) en touchscreen.
Vormgeving: Ziet er goed en redelijk solide uit. Niet al te groot (14cm hoog)

Installatie: Dit ging redelijk eenvoudig.
Ingebruikname: Tegenvallend door het vele geluuid dat de printer maakt.

Beoordeling: Zeer matige printer met zwaarwegende minpunten

Referentiekader:
Mijn vorige printer was een Canon Pixma MP640, van ca. €110, gekocht (denk ik achteraf) ergens rond 2011/2012. Deze voldeed uitstekend totdat hij het begaf.

Omschrijving oordeel:
* Verandering van de Titel.
Na een eerste serie tests had ik de Review de Titel gegeven: ‘Aardige printer maar met zwaarwegende minpunten’. De minpunten waren voor mij zwaarwegend, voor anderen misschien niet.
Maar na enkele aanvullende tests heb ik die moeten wijzigen in ‘Zeer matige printer met zwaarwegende minpunten’. De nieuwe fouten maken de printer haast onbruikbaar.
De nieuw gevonden fouten staan onderaan de Review.

* Starten.
Het eerste dat opvalt bij het aanzetten van de printer is de hoeveelheid herrie die het maakt.
Dat is fors! Terwijl sommige specificaties 43.5 dB(A) aangeven, wat ik absoluut niet geloof.
Deze printer kan ik bij laat werken NIET gebruiken, omdat hij teveel herrie maakt en de gezinsleden wakker zal maken.
Mijn vorige printer maakte nog niet een kwart van het geluid.
Dit zie ik als een ernstig minpunt.

Het opstarten kost enige tijd met heel veel geratel en gedoe met de printkop.

* Testprint
Een eerste testprint na installatie zag er redelijk goed uit, al waren schuine lijnen zichtbaar korrelig.

* Testpagina afdrukken
Afdruk van een Algemene test-pagina met onderstaande onderdelen liep uit op een fiasco.

De Algemene testpagina (Word document) bestond uit:
1. een Titel (in Times new Roman 18pt) met de standaard kleur blauw per woord variërend in kleursterkte (van donkerblauw naar lichtblauw)
2. Een Tekst (“Standaard kleur xxx” in Times new Roman 11pt) met voor xxx de naam van de betreffende diverse standaard kleuren
3. Een tekstkader met de tekst “Times new Roman xx” met op xx de lettergrootte van 20 tot 5 in zwart
4. Afdruk van een veelkleurige foto van 15x11.24 cm (origineel 18Mpixel foto)
5. Een horizontaal kleurenspectrum (regenboogkleuren) van 15.6 x 2.54 cm

Deel 1 zag er goed uit. De kleuren waren realistisch.
Wel iets fletser, maar dat kan liggen aan het gebruikte (standaard) papier.

Deel 2 was gewoon goed. Goede kleurweergave, weinig zij-pixels. Behalve bij Bold zwart. De letters waren wat korrelig aan de zijkanten.

Deel 3 was redelijk. Ook hier waren de letters wat korrelig aan de zijkanten en het kader ook.

Deel 4 ging voor 90% goed. Daarna STOPTE DE PRINTER ERMEE !!!
De drie voorgaande delen werden rap geprint. Bij de foto ging het langzaam, maar OK het was een foto met heel veel kleur.
Wat van de foto werd afgedrukt zag er prima uit.
Maar op 90% van de foto stopte de kleur, een klein stukje zwart/wit en toen kapte de printer met de afbeelding en verder printen! De testpagina werd uitgeworpen. Deel 5 werd niet geprint.

Deel 5: Na verwijderen van de foto (deel 4) is de testpagina nog een keer geprint, om te zien wat dat gedeelte deed. Het kleurenspectrum zag er zeer goed uit.
De kleuren waren natuurgetrouw en kwamen overeen op mijn high-definition beeldscherm.

Voor de resolutie die deze printer heeft van 4800 x 1200 dpi, is het printresultaat (àls hij alles weet te printen) zeker goed te noemen. Scherp. Vooral de kleuren. Zwart/wit is iets minder scherp door de korrelige randen.
Mijn vorige printer had een Maximale afdrukresolutie van 9600 x 2400 dpi, en was wel iets beter.

Dat een normale foto, gemaakt met een gangbare 18 Mpixel camera, niet kan worden verwerkt is mijns inziens onacceptabel.

Groot nadeel is ook dat de printer na elke printklus heel luidruchtig de koppen gaat reinigen.

* Test scanner
Voor wie heel weinig eisen stelt aan de kwaliteit van wat wordt gescand, is deze scanner OK.

Voor mij is de scanner zwaar onder de maat.
Ik refereer daarbij aan mijn vorige Canon Pixma MP640 printer, die een scanner had van Optisch 4800 x 9600 dpi, met een Interpolatie naar 19200 x 19200 dpi.
Deze scanner heeft een resolutie van 1200 x 2400 dpi, wat voor mij onvoldoende is.

Standaard zwarte geprinte of gedrukte tekst, eventueel met gekleurde logo’s etc. is nog wel OK.
Waar ik de scanner vooral voor wil gebruiken is het scannen van de vele oude foto’s die ik heb.
Foto’s scannen voldoet absoluut niet.

Het rastrpatroon van de scanner is duidelijk te herkennen, en resulteert in JPEG-files waarin de afzonderlijke dots (puntjes) duidelijk te zien zijn.
Bij felle kleuren zijn lichte horizontale lijnen van het raster te zien.
Een afdruk van de gescande foto is dan dus ook onder de maat.

Irritant is ook dat de klep van de scanner niet onder 60% open blijft staan. Hij moet helemaal open worden gezet. Omdat de printer meestal aan de zijkant van het buro staat, is dat knap lastig, zeker als je meerdere foto’s tegelijk wilt scannen.

* ‘Ondersteunende’ software
De software die Canon installeert komt -bijzonder irritant- automatisch op de C-schijf.
Er is géén mogelijkheid zelf op te geven waar je de software wilt hebben.
Ik heb een speciale partitie waar ik software van derden (dus ook van Canon) wil installeren, dus is het ergerlijk dat er nog steeds bedrijven zijn die alles ongevraagd op de C-schijf dumpen.
Dat bemoeilijkt het maken van backups, en vreet ruimte op de C-schijf.

Als ik de software van nu vergelijk met die van 8 jaar geleden met de Canon Pixma MP640, is dat ZWAAR ACHTERUIT gegaan.
Bij de MP640 zat prima software (MP Navigator EX) waarmee je het scannen goed kon besturen, bestanden direct een naam kon geven, etc.

Nu worden scans automatisch in MyDocuments gedumpt, met een door Canon bepaalde naam op basis van de datum en tijd.
Dat betekent dat alles stuk voor stuk met de hand in Explorer moet worden hernoemd.
Een hele dikke MIN voor Canon.

* ‘Service’ van Canon
Er staat niet voor niets ‘Service’ tussen aanhalingstekens! Die is namelijk bijna NUL.
De oude scanner MP640 kreeg een paar maanden terug een foutmelding B200.
Bij een foutmelding blokkeert Canon de gehele printer.
Kort geleden kwam er ineens een foutmelding U052 ‘Type printkop wordt niet herkend’.

Op Internet blijken vele, vele geïrriteerde reacties te staan over deze foutmelding.
Bij velen treedt die al op net na twee jaar, precies als de garantietijd voorbij is.
En wat doe Canon? Niets!
Geen oplossing, geen aanpassing van de software die -onnodig- alles blokkeert. Niets!
De computer herkent zelfs de printer niet meer.

En dat terwijl de scanner niets met de printkop van doen heeft, en nog gewoon zou kunnen werken.
Maar ook diagnose-programma’s van Canon vinden de eigen printer niet eens.

Het enige dat Canon zegt (via de matig/slecht bereikbare support) is “breng of stuur hem maar naar een service-center’. Verzending en onderzoek door Canon zijn voor rekening van de klant.
De kosten daarvan zijn zodanig, dat het beter is maar meteen een nieuwe printer te kopen.

Canon had met de Pixma MP640 een uitstekende scanner in huis voor de particuliere markt.
Nu is dat 8 jaar later gedegradeerd tot een slechte of matige scanner met veel lagere resolutie. Waarom?
Ook het printen met de MP640 was vele malen beter.
Toen was de printer relatief stil. Waarom kan dat nu niet meer?
Toen was er een behoorlijke print-resolutie (9600 x 2400). Waarom is het bij deze printer afgezakt naar 1200 x 2400 dpi? Een achtste van de kwaliteit van 8 jaar geleden.

Canon … leg dat maar eens uit aan je klanten.

Aanvullingen Review
Datum: 2017-07-16

Enkele aanvullende tests om de print-kwaliteit nader te onderzoeken gaven helaas een onthutsend resultaat.
Vanuit Google’s Gmail wilde ik enkele mails printen als test.

Eerste mail:
Dit was een mail met op de 1e pagina redelijk wat tekst en een afbeelding/logo van een winkelbedrijf erin. De 2e pagina waren slechts 6 regels tekst.

Deze print faalde! Pas na 4 keer had ik een goede print.
1e keer: Na het geven van de printopdracht om alleen de 1e van 2 pagina’s te printen gebeurde er niets.
Geen melding, geen geluid, gewoon niets.
Wat bleek: het klepje van de printuitvoer stond nog dicht.
Hoe fraai was dat geregeld op mijn vorige printer, de Canon MP640. Als daar het klepje dicht stond, deed de printer hem gewoon zelf open.
Waarom heeft Canon dit gedevalueerd naar een klepje dat je zelf moet openen (op zich niet zo heel erg), maar geeft het ook geen melding als het dicht staat. Het feit dat de printer niets doet betekent dat deze ‘weet’ dat het klepje dicht is. Dan moet een melding op de PC toch ook mogelijk zijn?
2e keer: Print al na 5 cm gestopt.
De volgevulde pagina werd maar voor 5 cm geprint. Daarna werd het papier uitgevoerd en dat was het dan. Geen melding van een fout, gewoon gestopt.
Weg papier, weg inkt, weg(gooien) die slechte print.
3e keer: Printopdracht resulteert in een lege pagina.
4e keer: Printer uit, printer aan, afdrukken van het gehele mailbericht (2 pag., dubbelzijdig).
Dit keer kwam de print er wel goed uit.
Al deed de printer over het afdrukken van deze op de 1e pagina volbeschreven kant en de 6 regels op de achterkant wel heel erg lang. Ruim twee en een halve minuut!

Tweede mail:
Deze mail bevatte enkel tekst, waarvan 4 pagina’s relevant en de 5e hoefde ik niet te hebben.
Geprint vanuit Gmail kwam er een vel papier uit de printer met slechts 2 regels. Toen was het op.
Op het scherm verscheen een foutmelding:

Canon MG6800 series Printer – CNBNP_F80D60512DD7
! Afdrukgegevens kunnen niet worden verzonden wegens de
Huidige printerstatus.

Controleer of de printer is aangesloten en of deze is
Ingeschakeld.
Als er een fout met de printer is opgetreden, verhelpt u de fout.

Zelfs wanneer de printer correct functioneert, kan dit bericht
Worden weergegeven als het lang duurt om een bewerking uit
te voeren. Als dit bericht na enige tijd niet verdwijnt, stopt u het
afdrukken en drukt u het vervolgens opnieuw af.

Hierna had ik mijn buik vol van deze slechte Canon printer, de slechte manier van Canon om de gebruiker te informeren over wat er fout kan zijn, en dus de slechte Canon software.

Pluspunten

• Kleuren in print fraai

Minpunten

• Veel teveel lawaai
  • Zeer matige scanner
  • Te vaak reinigen koppen
  • Printen in zwart rafelig
  • Print foto of mail = CRASH

Tom Sluiter 22-06-2017

Gebruiksvriendelijke en betrouwbare printer

Geschreven voor: Canon PIXMA MG6853

Gebruiksvriendelijke, makkelijke en voor thuisgebruik snelle all-in-one printer.
Zowel voor printen, kopiëren en scannen.
Een echte aanrader.

Pluspunten

• Snel en eenvoudig
  • Goede kwaliteit print en kopie

Bert Dewaide 24-11-2016

Heer

Geschreven voor: Canon PIXMA MG6853

Zeer goede printer was gewend aan een Pixma MP 640 maar deze MG 6853 doet niet onder voor de oude printer zeer goede handleiding en schermpje

Ron 15-08-2016

Canon All-in-One Printer

Geschreven voor: Canon PIXMA MG6853

Het installeren van de MG 6853 ging vrij eenvoudig, zowel de directe aansluiting als via wifi. De afdrukken zijn ook van een uitstekende kwaliteit.
Maar helaas, het opstarten om te printen duurt vrij lang en het geluid wat hierbij geproduceerd wordt is behoorlijk vervelend. En het is jammer dat de klep open moet blijven staan voor de papier voorraad.
Vergeleken met mijn vorige Pixma MP 630, valt deze nieuwe Pixma MG6853 toch wat tegen.

Pluspunten

• Ziet er fraai uit
  • Mooie afdrukken
  • Eenvoudige installatie

Minpunten

• Traag bij opstarten
  • Veel lawaai
  • Open papierlade